- Formule 1-coureur Ayrton Senna kwam op 1 mei 1994 om het leven bij een crash tijdens de Grand Prix van San Marino.
- Zijn crash was een van de twee fatale incidenten dat weekend op het circuit van Imola.
- Na de dood van Senna werden er strengere veiligheidsmaatregelen ingevoerd.
- Lees ook: De hele Formule 1 is afhankelijk van twee personen in een container
De nieuwe Netflix-serie “Senna” is een gedramatiseerde versie van het leven van drievoudig wereldkampioen Formule 1 Ayrton Senna en zijn fatale crash in 1994.
In de zesdelige serie speelt acteur Gabriel Leone de rol van Senna. Te zien is hoe de carrière van de Braziliaanse coureur bescheiden begon op de kartbaan, hoe hij naar Europa verhuisde om wedstrijden te gaan rijden in de Formule Ford en daarna alle hoogte- en dieptepunten van zijn tien jaar in de Formule 1.
De dood van Senna als gevolg van de crash tijdens de Grand Prix van San Marino op 1 mei 1994 hangt als een dreigende schaduw over de hele serie heen. In de laatste aflevering van “Senna” is het verhaal te zien van het noodlottige weekend op het circuit van Imola.
Dit ging er vooraf aan de crash van Senna en zo heeft zijn dood op 34-jarige leeftijd de Formule 1 veranderd.
Senna sprak voorafgaand aan racedag zijn zorgen uit over zijn auto
Senna maakte in 1984 zijn debuut in de Formule 1 bij Toleman en stapte het jaar daarop over naar Lotus. Maar pas na zijn overstap naar McLaren in 1988 ging hij echt grote successen boeken met wereldtitels in 1988, 1990 en 1991.
Voor het seizoen 1994 stapte Senna over naar Williams, een team dat het jaar ervoor goed gepresteerd had. Hij hoopte opnieuw overwinningen te gaan halen bij zijn nieuwe team.
De Formule 1-auto's ondergingen enorme veranderingen, omdat er een verbod werd ingesteld op elektronische hulpmiddelen. Die hielpen de coureurs om stabieler te rijden en zonder die hulpmiddelen waren er ineens geen tractiecontrole, speciale remmen of elektronische vering meer.
In de documentaire "Senna: No Fear, No Limits, No Equal" uit 2010 is een interview opgenomen waarin Senna zegt dat de auto "direct minder stabiel aanvoelde zonder elektronische vering" en moeilijker was om te besturen.
Ten tijde van de Grand Prix van San Marino, de derde race van het seizoen 1994, was de wegligging van de auto nog steeds slecht en voelde Senna zich er nog steeds niet comfortabel in.
Op beeldmateriaal van de trainingssessie op vrijdag 29 april 1994 is te zien hoe Senna de problemen met de balans van zijn auto bespreekt met het Williams-team.
In het weekend van de Grand Prix van San Marino overleden twee coureurs: Roland Ratzenberger and Ayrton Senna
Op de vrijdag voorafgaand aan de Grand Prix crashte Jordan-coureur Rubens Barrichello en die liep daar de nodige verwondingen bij op. En tijdens de kwalificatiesessie op zaterdag beleefde Simtek-coureur Roland Ratzenberger een nog veel zwaardere crash: hij overleed op weg naar het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Senna was erg geraakt door de dood van Ratzenberger, maar besloot zondag toch te starten.
"Ayrton was heel erg overstuur en huilde een beetje", zei F1-arts Sid Watkins in de in 2010 verschenen documentaire. "En ik zei toen tegen hem 'Weet je Ayrton, je bent drie keer wereldkampioen geweest, je bent de snelste man ter wereld en je houdt van vissen, dus waarom stop je niet? Dan stop ik ook en gaan we gewoon vissen'"
In zijn boek "Life at the Limit" schrijft Watkins dat de laatste woorden van Senna tijdens dat gesprek waren: "Sid, er zijn bepaalde zaken waar we geen controle over hebben. Ik kan niet stoppen, ik moet doorgaan."
Tijdens de zevende van 58 ronden crashte de FW16 van Senna in de zogeheten Tamburello-bocht. De exacte oorzaak van het incident is nooit duidelijk geworden, maar het gebeurde in een hoek waarin de ophangingsas de helm van Senna raakte.
Senna werd overgebracht naar het Maggiore-ziekenhuis in Bologna en het ziekenhuis maakte iets later officieel zijn overlijden bekend.
Maar Watkins denkt dat Senna al was overleden op het circuit door de enorme impact van de crash.
"We hebben hem uit de cockpit gehaald, zijn helm afgedaan en geprobeerd zijn luchtwegen vrij te maken", vertelde Watkins in de documentaire. "En ik zag aan neurologische signalen dat het een fatale hoofdwond zou worden. Daarna zuchtte hij en ontspanden zijn lichaam en dat was het moment — en ik ben niet religieus — dat ik het idee had dat zijn ziel zijn lichaam verliet."
De Formule 1 voerde veiligheidsprotocollen in na de dood van Senna
Het lichaam van Senna werd na zijn dood overgebracht naar São Paulo. Er werden drie dagen van nationale rouw afgekondigd in Brazilië en er stonden duizenden mensen in de rij om hun laatste eer te bewijzen aan de F1-coureur.
De begrafenis van Senna werd bijgewoond door zijn ouders Milton da Silva en Neyde Senna, zijn zus Viviane Senna, zijn ex-vriendin en tv-presentator Xuxa, zijn toenmalige vriendin Adriane Galisteu en zijn Formule 1-concurrent Alain Prost, die een van de dragers was van zijn kist.
Voor zijn crash had Senna met Prost gepraat over het nieuw leven inblazen van de Grand Prix Drivers' Association (GPDA) uit bezorgdheid over de veiligheid van de coureurs.
Na de dood van Senna werd de GPDA weer in ere hersteld. Ook wees de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) Watson aan om de veiligheid te verbeteren en de auto's werden uitgerust met nieuwe toepassingen met de veiligheid van de coureurs in het achterhoofd.
Vervolgens vonden er 21 jaar lang geen dodelijke ongelukken plaats in de Formule 1, totdat de Franse coureur Jules Bianchi in 2015 overleed.
Senna wordt gezien als een van de grootste F1-coureurs aller tijden en zijn nalatenschap gaat verder dan alleen de autosport.
Zijn familie richtte in 1994 het Ayrton Senna Institute op, dat zich richt op het verbeteren van de levens van kansarme kinderen via onderwijs. Volgens de aftiteling aan het einde van "Senna" heeft de organisatie inmiddels al meer dan 36 miljoen Braziliaanse kinderen geholpen.